Idén tavasszal üzembe helyezték a világ első Hello Kitty tematikájú vonatát Tajvanon. Ez olyan jól sikerült, hogy már az első napon az utasok csaknem az összes Hello Kitty-s fejtámlahuzatot elcsenték. Múlt héten Tajvan második legnagyobb légitársasága, az EVA Air bejelentette, hogy növelni fogja a Párizsba tartó Hello Kitty-s járatok számát. A tajvaniaknak a japán mesefigura azonban sokkal többet jelent némi gyerekes rajongásnál.
A légitársaság úticéljai közül tíz gépen Hello Kitty-s párnákat és papucsokat osztogatnak a fedélzeten, illetve a tajpeji repülőtér utasfelvételi pultjai, az ajándékbolt, sőt még a pelenkázó mosdó is a japán mesefigura stílusában készült. A fővárosban olyan Hello Kitty hot pot éttermek várják a vendégeket, ahol macskaarc alakú tofut, és a cica mancsait jelképező tintahalgolyókat szolgálnak fel. Utána a vendégek pedig Hello Kitty-s szénsavas üdítővel olthatják szomjukat. Az éjszakai piacon a híres mesefigura képével mindenféle ruhaneműt lehet kapni, sőt még alsónadrágot is.
A tajvani EVA Air egyik repülőgépe.
(kép: flickr / Pieter Van Marion)
Ez az őrület több, mint valami infantilis fogyasztói hóbort. A Hello Kitty figura – amely a japán kawaii (cukiság) kultúra elengedhetetlen része – a tajvani identitástudat szimbólumává vált. A tajvaniak ily módon akarják kinyilvánítani a szárazföldi Kínától való különbözőségüket és volt gyarmattartójuk iránti lojalitásukat. Tajvan a Japán Birodalom része volt 1895 és 1945 között.
A Hello Kitty emblémás vonatok üzenete világos és egyértelmű. A vasutak hét kocsija egy-egy kontinenst jelképez, a nyolcadik pedig Tajvant. A tajvani Hello Kitty bubble tea-t szürcsöl a főváros jelképének számító Taipei 101 nevű felhőkarcoló lábánál, és abban is különbözik kínai társától – aki pandákat látogat és megmássza a Nagy Falat –, hogy egy macska mintájú kimonót visel.
A megszállottság valószínűleg 1999 augusztusában kezdődött, amikor a McDonaldsban Hello Kitty figurákat adtak a Happy meal menühöz. Félmillió játék kelt el négy óra alatt. Ugyanabban az évben a Chunghwa Telecom röpke öt perc leforgása alatt ötvenezer Hello Kitty-s telefonkártyát értékesített.
A kawaii iránti őrület természetesen a politikát is elérte. Az idei elnökválasztásoknál a függetlenség-párti Demokratikus Haladás Pártja (DPP) egy japán stílusú animációs videóval kampányolt, amelyben Tsai-Ingwen, a későbbi befutó elnök, repülő macskanőként világítja be az egész országot. A rajzfilm nem a hivatalos nyelven, Mandarin kínaiul, hanem tajvaniul beszélt, amelyet az egyesítést szorgalmazó Kuomintang (KMT) lenéz.
Némely tajvani még idealizálja is a japán uralmat. Például Lee Teng-hui, egykori tajvani elnök a II. világháború alatt Japánt tekintette „hazájának”, és nem Kínát. Most a Hello Kitty-kultusz lehetővé teszi a tajvaniak számára, hogy kifejezzék identitástudatukat, úgy, hogy még a japánoknál is japánabbak akarnak lenni.
Batári T. Csaba
Forrás: The Economist
Ha tetszett a cikk, kövess minket a Facebookon!