A Japánban található utcai automaták jó példák arra, hogy a szigetországban mit értenek kényelem alatt. Ezeket a főleg italokat és ételeket árusító automatákat a nap 24 órájában elérheti bárki. Ezentúl némelyik ingyen esernyőket is kínál.
Japánban van - egy főre lebontva - a legtöbb utcai automata a világon - több mint 5 millió darab, azaz 23 főre jut egy - és az országban mindenhol találunk belőlük, a pályaudvaroktól kezdve a buddhista templomokig.
Az első utcai automaták a szigetországban 1888-ban jelentek meg és cigarettát lehetett belőlük venni. (Az alábbi oldalon egy képeslap automata látható 1904-ből.)
Nagy számban az 1960-as évek után terjedtek el, amikor az ország gazdasága nagy ütemben kezdett el fejlődni. Ezek az egyszerűen működő gépek egyre jobban beleszövődtek a japán társadalom mindennapjaiba, kényelemes módot találva a fogyasztóknak a vásárlásra, a kereskedőknek pedig az eladásra.
Az utcai automaták fontos részei a kiskereskedelmi infrastruktúrának
Ezek a gépek nemcsak az adott terméket tudják eladni, hanem reklámozzák magát a gyártó céget is. Az automaták oldalán jól kivehetően látszanak az italgyártók nevei. A legtöbbjük különböző italokat (tea, kávé, üdítő, alkoholos italok stb.) és ételeket (keksz, édesség, miso leves, sushi stb.) árul, a vevő igényei szerint melegen vagy hidegen.
Azonban találhatóak az európai ember számára meglehetősen szokatlanok is, amikben nyakkendőket, friss salátát, csapolt sört vagy akár fehérneműt is vehetünk. (Egy rövid képes összeállítás ezekről itt és itt.)
Egyes japán reptereken a külföldi turisták örömére SIM-kártya automata is fellelhető, ez által megkönnyítve a belföldi telefonáláshoz szükséges szám megszerzését.
Szokatlan automaták
(kép: Kotaku)
Idővel a felnőtt termékeket áruló kereskedők is rájöttek, hogy mekkora üzlet van ezekben az automatákban. A vevők pedig ezeket a gépeket használva diszkréciót és anonimitást kaptak. Ennek a módszernek talán a középiskolás fiúk örültek a legjobban, mert amíg az újságosnál nem juthattak hozzá az erotikus magazinokhoz, ezen automaták révén jó esélyük volt begyűjteni néhányat. Pár évtizede még a cigaretta- és alkohol automatákból is könnyen lehetett ellenőrizetlenül vásárolni, de ma már a legtöbb gép személyi igazolvánnyal ellenőrzi korunkat.
Egy időben - jól eldugott helyeken - különböző herbálokat, játékkonzolhoz kalóz termékeket is lehetett néhányban kapni, de ezeket később betiltották. Különböző - főleg amerikai és európai turisták által terjesztett - városi legendák használt fehérnemű automatákról is szóltak.
Ahogy a jóléttel a fogyasztás is nőtt, egyre több utcai automata lett Japánban. Az utóbbi években némelyikük már inkább egy hirdetőtáblára hasonlít. Ahány termék, annyiféle dizájn, például anime figurák, videojátékok szereplői, amerikai képregényhősök jelentek meg ezeken a berendezéseken. (Az alábbi youtube videón egy a 80-as években felvett japán műsor (angol felirattal) egyik része látható, ami az utcai automaták témáját járja körbe.)
A sok automatának az is kedvez, hogy Japánban az egyik legalacsonyabb az elkövetett bűncselekmények száma, így a gépeket nyugodtan kint lehet hagyni az utcán, nagy valószínűséggel nem fognak kárt tenni bennük.
Az alapesetben pénzzel működő automaták sorában nemrég egy új típusú üzleti modellt alkalmazó darab jelent meg.
A Dydo Drinco legújabb utcai automatája esernyőket kínál azok számára, akiket elkapott egy hirtelen zápor. Ebben eddig semmi különleges nem lenne, de mindezt ingyen kínálják. Az oszakai székhelyű italgyár csütörtökön bejelentette, hogy az italautomatái mellé kölcsönesernyőket helyez ki, egyetlen feltétellel: ha valaki használja, utána vigye is vissza őket.
Kölcsönesernyők
(kép: Dydo Drinco Inc.)
A jelenlegi akció apropója az, hogy a most 40 éves cég – közleménye szerint - valamivel hozzá akar járulni a japán társadalom elégedettségéhez, a jól bevált italok forgalmazásán túl.
A cég szóvivője szerint, aki igénybe veszi a szolgáltatást, nem szükséges hogy nevét vagy elérhetőségét megadja. A kölcsönzés időtartama nincs meghatározva, bármeddig nála lehet a cég esernyője.
“Megfordult a fejünkben hogy az ernyőket nem fogják visszahozni, de szerintünk az emberek rendelkeznek annyi józan ésszel, hogy visszavigyék őket” - mondta a szóvivő.
A Dydo Drinco nem árulta el, hogy mennyit érnek az egyes ernyők – amin a cég logója lesz látható – de azt mondták, hogy jobb minőségűek lesznek, mint az éjjel-nappali kisboltokban kapható olcsó darabok.
A cég 60 italautomatával – mindegyikben 7 darab elvihető esernyő lesz - próbálja ki ezt az újfajta szokatlan akciót. A szóvivő továbbá azt mondta, hogy egy három hónapos próbaidőszak után lehet hogy meghosszabbítják a programot.
Szomjúság ellen
A Japán Utcai Automata Gyártók Társasága szerint, 2014-ig több mint 5 millió különböző utcai automata volt forgalomban Japánban – ebből 2,6 millió italokat árult. A Dydo körülbelül 280 ezret működtet ezek közül.
Az, hogy hogyan sül el a kísérlet még nem tudjuk, de nagy az esélye annak, hogy bejön az italcég számítása, mivel Japánban a legtöbb elveszett tárgyat – beleértve a készpénzt is – visszajuttatják a tulajdonosokhoz.
A Tokiói Városi Rendőrség szerint 2014-ben körülbelül 3,3 milliárd yen (7,7 milliárd forint) értékű készpénzt vittek vissza a rendőrségre - amiből 2,5 milliárd yent (5,8 milliárd forint) sikeresen visszajuttattak a tulajdonosához.
Fürst András
Forrás: WSJ Japan Real Time / Kotaku / Rocketnews 24
Ha tetszett a cikk, kövess minket a Facebookon!